GRUPA LISKI
ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO- WYCHOWAWCZE NA MIESIĄC GRUDZIEŃ
Krąg tematyczny 13. W świecie teatru
OBSZAR FIZYCZNY
• wykonywanie różnych form ruchu
• konstruowanie, majsterkowanie, budowanie z wykorzystaniem zabawek, materiałów użytkowych, w tym materiału naturalnego
• odpowiednie kształtowanie chwytów dłoni
OBSZAR EMOCJONALNY
• rozróżnianie emocji i uczuć przyjemnych i nieprzyjemnych, świadomość, że odczuwają i przeżywają je wszyscy ludzie
• wczuwanie się w emocje innych osób, a także postaci literackich
• panowanie nad nieprzyjemnymi emocjami, np. podczas występu przed publicznością lub czekania na swoją kolej
• wdrażanie własnych strategii w sytuacjach trudnych, szukanie wsparcia np. u nauczyciela
OBSZAR SPOŁECZNY
• obdarzanie uwagą dzieci i osób dorosłych
• znajomość zasad odpowiedniego zachowania w teatrze
• wcielanie się w rolę aktora, wykorzystywanie komunikatów werbalnych i niewerbalnych
• współpraca z dziećmi podczas gier
OBSZAR POZNAWCZY
• poszerzanie aktywności twórczej przez tworzenie scenerii, pacynek
• rozwijanie wiedzy o teatrze
• poznanie obrazu graficznego litery „y”
• poszerzanie umiejętności językowych
• wcielanie się w role, wzbogacanie dzieci o przeżycia w związku z odgrywanymi scenkami
• rozwijanie pamięci i myślenia dzięki zabawom
Krąg tematyczny 14. Kulinarne wyzwania
OBSZAR FIZYCZNY
• rozumienie znaczenia dbałości o higienę oraz dostrzeganie zagrożenia wynikającego z jej nieprzestrzegania; uświadomienie, że wiele chorób przenosi się przez brudne ręce
• umiejętność prawidłowego i estetycznego nakrywania do stołu (rozkładanie talerzy, kubków, serwetek, prawidłowe układanie sztućców)
• sprzątanie po posiłku (odnoszenie naczyń i sztućców, przysuwanie krzesła)
• uczestniczenie w zajęciach kulinarnych i przestrzeganie zasad higieny i bezpieczeństwa (wykonywanie np. masła, placków z jabłkami)
• systematyczne uczestnictwo w organizowanych zabawach ruchowych
OBSZAR EMOCJONALNY
• ocenianie postępowania innych z zastosowaniem odpowiednich określeń
• radzenie sobie w trudnych sytuacjach życiowych i przewidywanie skutków swojego zachowania
OBSZAR SPOŁECZNY
• stosowanie form grzecznościowych adekwatnie do sytuacji, bez konieczności przypominania
• dążenie do osiągnięcia wspólnego celu, przez zespołowe planowanie, realizowanie zabaw, zadań i przedsięwzięć oraz odczuwanie współodpowiedzialności za przebieg i efekt końcowy
OBSZAR POZNAWCZY
• wzbogacanie wiedzy na temat czynników mających znaczenie dla naszego zdrowia i kondycji
• wzbogacanie wiedzy na temat pochodzenia wybranych produktów spożywczych
• wypowiadanie się na temat zawodu kucharza
• dostrzeganie prawidłowości pozwalających przewidywać skutki podejmowanych działań; zakładanie, co się prawdopodobnie zdarzy na podstawie ukształtowanych wyobrażeń, posiadanej wiedzy i doświadczeń
• doskonalenie umiejętności szacowania liczby przedmiotów w wyodrębnionym zbiorze, stosowanie określeń: „mniej”, „więcej”, „tyle samo”
• poznawanie i stosowanie cyfr oznaczających liczby od 1 do 6, tworzenie zbiorów o liczebności określonej wypowiedzianą liczbą lub pokazaną cyfrą
• doskonalenie umiejętności posługiwania się w dostępnym zakresie liczebnikami porządkowymi i dostrzeganie ich znaczenia
Krąg tematyczny 15. Świąteczny czas
OBSZAR FIZYCZNY
• przestrzeganie zasad kulturalnego zachowania przy stole i budowanie miłej atmosfery
• przestrzeganie zasad higieny i bezpieczeństwa
• tworzenie konstrukcji płaskich i przestrzennych oraz kompozycji z różnorodnego materiału, wykorzystywanie właściwego sposobu łączenia, montowania
• wykonywanie prac plastyczno-technicznych z papieru, zwracanie uwagi na precyzyjne składanie, zaginanie
• wykonywanie prostych prac porządkowych
OBSZAR EMOCJONALNY
• odczuwanie radosnych emocji związanych ze świątecznym nastrojem i celebrowaniem zwyczajów oraz tradycji
• okazywanie szacunku członkom rodziny oraz odczuwanie więzi emocjonalnej z jej członkami
• odczuwanie przyjemności podczas składania życzeń najbliższym osobom i sprawiania im przyjemności
• dostrzeganie wartości świąt, których przesłaniem jest dawanie dobra, okazywanie serca i pomaganie
• odczuwanie pozytywnych emocji związanych z „magią świąt” podczas celebracji zwyczajów, obcowania z wytworami kultury i sztuki
OBSZAR SPOŁECZNY
• aktywne włączanie się w przygotowania do świąt w domu i w przedszkolu
• dostrzeganie własnej roli w rodzinie polegającej na pomaganiu oraz budowaniu świątecznej atmosfery
• integrowanie się ze środowiskiem przedszkolnym, szkolnym, lokalnym podczas przygotowań do świąt i wspólnych uroczystych chwil
• odczuwanie empatii oraz chęć udzielenia wsparcia osobom słabszym i potrzebującym pomocy; odczuwanie satysfakcji z faktu dzielenia się lub obdarowywania innych
OBSZAR POZNAWCZY
• wzbogacanie wiedzy na temat tradycji świątecznych ze szczególnym zwróceniem uwagi na zwyczaje rodzinne i regionalne
• dostrzeganie piękna ozdób świątecznych, dostrzeganie różnych stylów, technik ich wykonania
• nabywanie wzorców pięknej polszczyzny przez słuchanie utworów literackich, naukę wierszy na pamięć, udział w inscenizacjach
• odczuwanie radości ze wspólnego kolędowania
• wykorzystywanie ekspresji plastycznej jako sposobu tworzenia piękna
• odtwarzanie rytmów poprzez różne formy reprezentacji zgodnie
z podanym wzorem
• wzbogacanie doświadczenia w zakresie porównywania długości
Krąg tematyczny 16. Nowy Rok tuż-tuż
OBSZAR FIZYCZNY
• wykonywanie ćwiczeń na czas
• stymulowanie zmysłu dotyku
• usprawnianie aparatu artykulacyjnego
• ćwiczenie percepcji wzrokowo-ruchowej podczas zabaw w grupie
OBSZAR EMOCJONALNY
• rozpoznawanie różnych emocji
OBSZAR SPOŁECZNY
• współpraca z rówieśnikami
OBSZAR POZNAWCZY
• poszerzenie wiedzy na temat rodzajów zegarków
• określanie czynności wykonywanych w różnych częściach dnia: rano, w południe, wieczorem
• rozmawianie na temat czasu, rozumienie, że nie można go zatrzymać ani cofnąć
• rozumienie pojęć: „wczoraj”, „dziś”, „jutro”
• utrwalanie nazw pór roku, poznawanie nazw miesięcy w odpowiedniej kolejności.