GRUPA WIEWÓRKI
ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO- WYCHOWAWCZE NA MIESIĄC GRUDZIEŃ
Grudzień • Krąg tematyczny: Nasze rodziny
Obszar fizyczny
-
kształtowanie nawyku utrzymywania prawidłowej postawy ciała w różnych sytuacjach
-
aktywne uczestnictwo w różnych ćwiczeniach ruchowych z przyborami
-
rozwijanie sprawności i zwinności ruchowej przez zabawy ruchowe
-
wdrażanie dzieci do przestrzegania zasad bezpieczeństwa podczas spacerów i wycieczek
Obszar emocjonalny
-
doskonalenie umiejętności rozpoznawania, nazywania oraz rozumienia emocji i uczuć własnych i innych ludzi
-
wyrażanie swoich emocji i uczuć stosownie do sytuacji
-
kształtowanie umiejętności panowania nad emocjami w różnych sytuacjach
-
wdrażanie do kulturalnego komunikowania własnych potrzeb i oczekiwań (oczekiwania wobec prezentu)
Obszar społeczny
-
wyrabianie umiejętności współdziałania w zespole, podporządkowanie się określonym zasadom
-
wdrażanie do komunikowania się z dziećmi i osobami dorosłymi z wykorzystaniem komunikatów werbalnych i pozawerbalnych
-
kształtowanie umiejętności okazywania szacunku i wdzięczności członkom rodziny
Obszar poznawczy
-
wspomaganie rozwoju mowy oraz umiejętności komunikacyjnych
-
rozbudzanie zainteresowania światem liter
-
wyszukiwanie wyrazów rozpoczynających się wskazaną literą
-
rozwijanie umiejętności wypowiadania się na temat swojej rodziny
-
wdrażanie do poprawnego posługiwania się poznanymi pojęciami: „kuzyn”, „wujek”, „krewny”, „stryjek”, „ciocia”, „prababcia”, „pradziadek”, „szwagier”, „siostrzenica”, „bratanek”
-
kształtowanie umiejętności zadawania pytań i odpowiadania na nie
-
poznanie obrazu graficznego głoski „d” – litery „D”, „d”
-
wdrażanie do globalnego czytania
-
wspomaganie myślenia operacyjnego – kształtowanie pojęcia liczby
-
zapoznanie z graficznym zapisem liczby „8”
-
wdrażanie do posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 1–8
-
kształtowanie matematycznego myślenia w zakresie orientacji w przestrzeni, stosowania pojęć odnoszących się do położenia przedmiotów w przestrzeni: „po prawej”, „po lewej”, „z tyłu”, „z przodu”, „obok”, „między”
• Krąg tematyczny: Co to znaczy być dobrym?
Obszar fizyczny
-
aktywne uczestnictwo w zabawach ruchowych i ćwiczeniach porannych
-
wdrażanie do poprawnego wykonywania ćwiczeń gimnastycznych
-
wdrażanie do utrzymania prawidłowej pozycji ciała w różnych sytuacjach (ćwiczenia gimnastyczne, zabawy)
Obszar emocjonalny
-
doskonalenie umiejętności rozpoznawania, nazywania oraz rozumienia emocji i uczuć własnych i innych ludzi
-
budowanie pozytywnych relacji rówieśniczych w zabawie i podczas pracy w grupach (umiejętność czekania, w tym czekania na swoją kolej, umiejętność wygrywania i przegrywania)
Obszar społeczny
-
doskonalenie umiejętności stosowania zwrotów grzecznościowych wobec kolegów, koleżanek i dorosłych w różnych sytuacjach
-
budowanie pozytywnych relacji rówieśniczych w zabawie i podczas pracy w grupach
-
wdrażanie do komunikowania się z dziećmi i osobami dorosłymi z wykorzystaniem komunikatów werbalnych i pozawerbalnych
Obszar poznawczy
-
wspomaganie rozwoju mowy oraz umiejętności komunikacyjnych
-
rozbudzanie zainteresowania światem liter
-
wyszukiwanie wyrazów rozpoczynających się wskazaną literą
-
rozwijanie umiejętności wypowiadania się na dany temat
-
poznanie obrazu graficznego głoski „y” – litery „y”, „Y”
-
rozwijanie umiejętności dostrzegania powtarzających się rytmów i ich kontynuowanie
-
dodawanie i odejmowanie na konkretach (bez wprowadzenia pojęć)
-
wdrażanie do poprawnego stosowania liczebników głównych i porządkowych
-
Krąg tematyczny: BOŻE NARODZENIE
Obszar fizyczny
-
aktywne uczestnictwo w zabawach naśladowczych
-
aktywny udział w drobnych pracach porządkowych w sali przedszkolnej (jako element przygotowania do świąt)
Obszar emocjonalny
-
kształtowanie przywiązania do tradycji rodzinnych
-
rozwijanie wrażliwości dziecka na otaczającą go rzeczywistość
-
kształtowanie umiejętności przyjmowania prezentów i dzielenia się z innymi,
-
kształtowanie umiejętności obdarowywania innych przemyślanymi prezentami adekwatnymi do możliwości dziecka
Obszar społeczny
-
kształtowanie postaw prospołecznych (pomaganie słabszym i potrzebującym – ludziom i zwierzętom)
-
kształtowanie umiejętności wykonywania drobnych prac porządkowych w domu i przedszkolu
-
kształtowanie nawyku utrzymywania czystości i porządku w najbliższym otoczeniu
-
rozwijanie umiejętności pracy w parze i w grupie
Obszar poznawczy
-
poznawanie zwyczajów i tradycji związanych ze świętami Bożego Narodzenia
-
wzbogacanie czynnego i biernego słownictwa o nazwy potraw, zwyczajów i czynności związanych z Bożym Narodzeniem
-
doskonalenie umiejętności klasyfikowania przedmiotów zgodnie z podanym warunkiem lub według samodzielnie ustalonego kryterium
-
nauka wybranych fragmentów kolęd
-
kształtowanie nawyku śpiewania podczas wykonywania prac plastycznych, porządkowych itp.