ZESTAW PROGRAMÓW WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
PRZEZNACZONYCH DO REALIZACJI W ROKU SZKOLNYM 2020/2021
PROGRAMY WŁASNE
„Miłośnicy przyrody”- program własny dla dzieci 3 i 4 letnich
Celem programu jest:
· rozbudzanie potrzeby kontaktu z przyrodą;
· wykorzystanie i tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości przyrodniczo- ekologicznej poprzez: obserwowanie, odkrywanie i eksperymentowanie;
· kształtowanie opiekuńczego stosunku do świata roślin i zwierząt.
Cele szczegółowe:
· poszerzanie słownictwa o treści ekologiczne;
· poznanie podstawowych zasady ochrony przyrody;
· dostrzegaanie piękna otaczającego świata przyrody;
· uczestniczenie w bezpośrednich obserwacjach i kontakcie z przyrodą;
· poznanie różnorodnego ekosystemu występującego w najbliższej okolicy (las, łąka, pole);
· wykazanie przyjaznego stosunku do roślin i zwierząt;
· rozumie zależność człowieka od przyrody i przyrody od człowieka;
· kształtowanie poczucia odpowiedzialności za stan najbliższego środowiska przyrodniczego;
· poznanie przyczyn zanieczyszczenia wody, powietrza, lasów oraz sposoby ich zapobiegania;
· uczestniczenie w aktywnej formie wypoczynku.
„Magiczna moc bajek i baśni- podróż do krainy wartości i dziecięcej wyobraźni"- program czytelniczy dla dzieci sześcioletnich
Celem programu jest:
-
promowanie wśród dzieci czytania bajek i baśni jako sposobu na ich rozwój,
-
kształtowanie właściwych postaw szlachetności i wychowanie do wrażliwości na prawdę i dobro.
-
budzenie zaciekawienia książką przez ciekawe zabawy literacko-teatralne, wycieczki oraz przemyślany i atrakcyjny kącik książek w sali przedszkolnej.
-
budowanie bogatego języka,
-
kształcenie nawyków czytelniczych, nabywanie nawyku dbania o książki i ich szanowania.
-
zapobieganie uzależnieniu od telewizji i komputerów.
-
doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem.
-
rozwijanie i poszerzanie wiedzy o świecie, rozbudzanie ciekawości świata.
-
rozbudzanie wyobraźni.
-
przekazywanie za pośrednictwem literatury wartości moralnych - uczenie myślenia i wartości moralnych.
-
ćwiczenie koncentracji i umiejętności słuchania.
-
wspólne przeżywanie z bohaterami książek emocjonujących przygód.
-
wzmacnianie poczucia własnej wartości dziecka.
-
budowanie i pogłębianie więzi między rodzicem i dzieckiem.
-
zaznajomienie dzieci z utworami znanych autorów książek dla dzieci, np. Wandy Chotomskiej, Jana Brzechwy i twórczością bajkopisarzy.
-
zachęcenie nauczycieli i rodziców do głośnego i systematycznego czytania dzieciom.
-
uczenie nieagresywnych sposobów rozwiązywania problemów i konfliktów.
-
przygotowanie dzieci do późniejszego, już samodzielnego wyboru książek.
-
nauka obcowania z literaturą w sposób samodzielny, refleksyjny i twórczy.
„Kulinarne przysmaki – co lubią przedszkolaki?” - program prozdrowotny dla przedszkolaków
Celem programu jest:
-
dbałość o zdrowie poprzez kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych.
-
promocja zdrowia – propagowanie zdrowego stylu życia, kształtowanie właściwych nawyków zdrowotnych.
"Matematyka z elementami kodowania” – zabawy i ćwiczenia rozwijające kompetencje kluczowe w przedszkolu:
cyfrowe, matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Celem programu jeat:
- rozwój spostrzegawczości, wyobraźni, kojarzenia i logicznego myślenia;
- rozwój manualny oraz wzrokowo- ruchowy zwłaszcza motoryka mała;
- kształtowanie umiejętności społecznych i kompetencji miękkich (współpraca w parach, w grupie);
- trening pamięci;
- odczuwanie radości i zadowolenia z pokonywania trudności;
- odczuwanie radości i zadowolenia z pokonywania trudności;
- nabywanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych;
- rozbudzanie inwencji twórczej i kreatywności;
- odczytywanie, rozumienie symboli i znaków;
- stwarzanie warunków do wszechstronnego i harmonijnego rozwoju;
„Spotkanie z plastyką"
Celem programu jest:
· rozwijanie dziecięcych talentów;
· lepsze poznanie wychowanków: emocji, zainteresowań, rozwoju intelektualnego;
· wspomaganie i ukierunkowanie rozwoju dziecka z jego wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi;
· budowanie zainteresowań plastyką, sztuką, twórczością ludową;
· uwrażliwianie na piękno różnorodnych zjawisk: przyrodniczych, społecznych;
„W krainie dzwoneczków” ( gra na dzwonkach)
Celem programu jest :
• rozwijanie zdolności muzycznych i muzykalności,
• kształcenie poczucia rytmu,
• dostrzeganie wysokości dźwięków, kierunku linii melodycznej
„Przedszkole pełne muzyki” (rytmika)
Celem programu jest:
•poszukiwanie drogi do muzyki poprzez różnego rodzaju działania twórcze, ćwiczenia słuchowe, głosowe, ruchowe, słuchowo- głosowo- ruchowe:
• estetyczne poruszanie się przy różnego rodzaju muzyce
• umiejętność dostosowania ruchu do słyszanej muzyki
• ćwiczenia i zabawy z wykorzystaniem rekwizytów
• swobodna improwizacja ruchowa ( naśladowanie różnych czynności i postaci)
• inscenizowanie piosenek według pomysłów dzieci
• nauka tańców
• zabawy integrujące grupę
„Roztańczone przedszkolaki”
Celem programu jest :
• kształtowanie pozytywnej postawy wobec aktywności ruchowej, umiejętność łączenia ruchu z muzyką.
• kształtowanie zainteresowania tańcem.
• pokazanie muzyki i tańca jako jednej z form aktywności ruchowej.
• wzmacnianie motywacji dzieci do rozwoju swych zainteresowań i uzdolnień.
• rozwijanie płynności i estetyki ruchu.
• kształtowanie ekspresji twórczej.
• rozwijanie umiejętności prezentowania swoich osiągnięć przed szerszą publicznością.
Program profilaktyczno logopedyczny- "Chrząszcz brzmi w trzcinie"
Celem tego programu jest:
wspomaganie istymulowanie prawidłowego rozwojumowy dziecka 3 i 4 letniego oraz zapobieganie powstawaniu wad wymowy.
Cele szczegółowe:
-Wykształcenie i utrwalenie umiejętności prawidłowego (dojrzałego) sposobu połykania.
-Usprawnienie motoryki narządów mownych: warg, języka, podniebienia miękkiego i żuchwy.
- Usprawnienie aparatu oddechowego: pogłębienie oddechu, zwiększenie pojemności płuc, wydłużenie fazy wydechowej, kształcenie ruchów przepony, różnicowanie faz wydechowych.
„Program wychowawczy”
Celem programu jest:
świadome wprowadzanie dziecka w system pożądanych zachowań, zapewnienie warunków do pełnego rozwoju osobowego każdego wychowanka, poprawa jakości pracy wychowawczej, uwzględnienie potrzeb społeczności przedszkolnej: dzieci, rodziców, środowiska oraz pracowników. Program zawiera cele, które ukierunkowują działalność nauczyciela oraz wspomagają kształtowanie prawidłowych postaw funkcjonowania dzieci w grupie w oparciu o wzmocnienia pozytywne. Program wychowawczy jest zgodny z podstawą programową wychowania przedszkolnego i zawarty jest w następujących obszarach:
- kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i sytuacjach zadaniowych;
- kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych;
- wdrażanie dzieci do utrzymywania ładu i porządku;
- wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych.
"Program terapii logopedycznej"
Głównym celem programu jest: kształtowanie prawidłowej mowy poprzez korygowanie zaburzeń w zakresie strony fonetycznej, leksykalnej, gramatycznej.
Cele szczegółowe:
- wdrażanie do praktycznego wykorzystania nawyków poprawnej wymowy przyswojonej w toku ćwiczeń;
- stymulacja rozwoju językowego dziecka z uwzględnieniem wszystkich aspektów mowy (wymowa, słownictwo, strona gramatyczna i stylistyczna);
- kształcenie, rozwijanie i doskonalenie umiejętności komunikowania się z otoczeniem;
- doskonalenie wymowy już ukształtowanej.
Program "Kim zostanę gdy dorosnę?"
Program stanowirealizację jednolitej, uwzględniającej etapy rozwojowe uczestników, systemowej koncepcji preorientacji zawodowej, rozumianej jako
ogół działań o charakterze wychowawczym, podejmowanych przez nauczycieli i rodziców, ukierunkowanych na zbliżanie dzieci
w wieku przedszkolnym do środowiska pracy.
Program preorientacji zawodowej bazuje na kilku teoriach doradczych uwzględniających możliwości psychofizyczne dzieci w wieku przedszkolnym.
Głównym kryterium doboru koncepcji było uwzględnienie etapów rozwojowych dzieci w procesie przygotowania ich do planowania kariery edukacyjno-zawodowej.
Celem programu dot. doradztwa zawodowego jest: wstępne zapoznanie dzieci z wybranymi zawodami najbliższymi ich otoczeniu,
kształtowanie postawy pracy i motywacji do działania, pobudzanie i rozwijanie zainteresowań dzieci oraz stymulowanie ich pro-zawodowych marzeń
METODY PRACY Z DZIECMI W NASZYM PRZEDSZKOLU :
METODY PODAJĄCE ( przyswajanie) m.in.: opowiadanie , pogadanka, historyjka obrazkowa, wiersze, piosenki, praca z obrazkiem, prezentacje multimedialne.
![](/images/metodypodajace_kolaz.jpg)
METODY AKTYWIZUJĄCE ( przeżywanie) z wykorzystaniem elementów ciekawych metod takich jak: drama, pedagogika zabawy, P. Denisona, W. Sherborne, A.M. Kniessów, K. Orffa, R. Labana, H. Timichowej, M.CH. Knillów, metody relaksacyjne, metoda aktywnego słuchania muzyki wg Batii Strauss, metoda odimiennej nauki czytania I.Majchrzak.
![](/images/metody_aktywizujace_11nowe(1).jpg)
![](/images/metody_aktywizujace_13nowe(1).jpg)
![](/images/metody_aktywizujace_22nowe.jpg)
![](/images/metody_aktywizujace_32nowe.jpg)
![](/images/metody_aktywizujace_21nowe.jpg)
![](/images/magda_klanza.jpg)
![](/images/sh.jpg)
METODY PROBLEMOWE ( odkrywanie)m.in.: gry dydaktyczne, burza mózgów, inscenizacje doświadczenia i eksperymenty.
![](/images/metodyproblemowe_kolaz.jpg)
METODY PRAKTYCZNE ( działanie) m.in.: ćwiczenia, gry dydaktyczne, zabawy intelektualne.
![](/images/metodypraktyczne_kolaz.jpg)