^
logo
foto1 foto2 foto3 foto4 foto5
  
  
  

Kto jest online

Dzisiaj30
Wczoraj45
Tygodniowo108
Miesięcznie506
W sumie321907

Visitor Info

  • Adres IP 18.97.9.168
  • Browser: unknown
  • Browser Version: unknown
  • Operating System: unknown

Online

1
Online

środa, 11, grudzień 2024 13:08
godlo2

PRZEDSZKOLE W RUCHU

Z dumą informujemy, iż został nam przyznany przez Ministra Edukacji Narodowej tytuł "Przedszkole w Ruchu"

REALIZACJA OGÓLNOPOLSKIEJ AKCJI  MINISTRA EDUKACJI  NARODOWEJ „ĆWICZYĆ  KAŻDY  MOŻE” organizowanej w ramach ROKU  SZKOŁY  W  RUCHU

                            

RUCH W PRZEDSZKOLU  NR 15

OBSZAR NR 1: WYCHOWANIE FIZYCZNE – ZAJĘCIA EDUKACYJNE

W Przedszkolu nr 15 organizujemy zajęcia i zabawy  ruchowe z wykorzystaniem ciekawych metod: metoda opowieści ruchowej J. C. Thulina, metoda gimnastyki twórczej(ekspresyjnej) R. Labana, metoda  ruchowo-muzyczno –słowna  wg. K. Orffa, metoda gimnastyki rytmicznej A.M. Kniessów, metoda ruchu rozwijającego wg. Weroniki Sherborne

http://www.przedszkole15.myslowice.edu.pl/index.php/pl/oferta-przedszkola/programy

Ponadto wprowadziliśmy nowe sposoby rozbudzania aktywności  ruchowej dzieci w cyklu  zajęć pod hasłem „ Ja też tak potrafię” wprowadzając aerobik, jogę i stretching  wg. J. Wilczyńskiego.

AEROBIK.Stosując tą metodę  dzieci wykonują   ćwiczenia  w takt muzyki najczęściej szybkiej i rytmicznej puszczanej z magnetofonu. Dzieci naśladują  ruchy nauczycielki . 

JOGA.Stosując tą metodę  dzieci rozluźniają  mięśnie i ciało , relaksują  się. Zajęcia z jogi uspakajają nerwowe i spięte dziecko, ożywiają dziecko zmęczone i znużone, koncentrują je. Wymagają one powolnych ruchów i bardzo dużej koncentracji uwagi.

STRETCHING. Metoda ta  polega na uelastycznianiu mięśni i zwiększaniu ruchomości stawów. Stosując tą metodę  posługujemy się metodami opowieści ruchowej i zabawowo- naśladowczą.

Przedszkolaki mają możliwość  codziennie przebywać na powietrzu  niezależnie  od aury. „Nie daj się pogodzie – hartowanie” pod tym hasłem chcemy przekonać nie tylko dzieci, ale również rodziców do codziennego korzystania z pobytu na powietrzu.

Dzieci w wieku przedszkolnym posiadają  ogromną potrzebę aktywności ruchowej – często same jednak chcą sobie organizować zabawy ruchowe wg własnej inicjatywy – dajemy im taką możliwość, dbając jedynie o ich bezpieczeństwo i zapewniając odpowiednia bazę (urządzenia,przyrządy)

OBSZAR NR 3: EDUKACJA ZDROWOTNA

W naszym przedszkolu dzieci rozumieją jak duże znaczenie w ich życiu ma aktywność  ruchowa i są do tej aktywności zachęcane i wdrażane. Organizujemy  zabawy z przyrządami,gry i zabawy zespołowe np. hokej na trawie, piłka nożna, gry z elementami rywalizacji, zabawy na mini –trasie rowerkowej, pokonywanie toru przeszkód, zabawy na urządzeniach ogrodowych oraz zabawy spontaniczne wynikające ze wzmożonej w tym wieku aktywności dzieci.

OBSZAR NR 4: KWALIFIKACJE I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI

Nauczycielki z Przedszkola nr 15 uczestniczyły w następujących szkoleniach, warsztatach czy kursach doskonalących o tematyce ruchowej i prozdrowotnej:

·       „Elementy hatha jogi w codziennej aktywności dziecka przedszkolnego”- warsztaty

·       „Kształtowanie prawidłowych nawyków zdrowotno- żywieniowych dzieci w wieku przedszkolnym” - szkolenie

·       „Ekspresja muzyczno – ruchowa dzieci. Wykorzystanie  metody  aktywnego słuchania muzyki wg Batii Strauss”- warsztaty metodyczne

·       „Folkowa zabawa- formy polskich tańców  ludowych” – warsztaty

·       „Zajęcia umuzykalniające z elementami rytmiki w przedszkolu  nauczaniu wczesnoszkolnym” – kurs doskonalący

                        

RUCH  POZA  PRZEDSZKOLEM

OBSZAR NR 6: ZAJĘCIA ZORGANIZOWANE

Przedszkole promuje  zdrowy styl życia poprzez  właściwy sposób odżywiania , odpowiednie zachowania prozdrowotne  i aktywność fizyczną.

Dzieci uczestniczą w zorganizowanych zajęciach sportowych  opartych na „zdrowej” rywalizacji i współzawodnictwie:

•W zawodach zorganizowane przez przedszkole „ Przedszkolaki kontra Pierwszaki” (współpraca z SP-15, która jest szkołą rejonowa dla większości naszych przedszkolaków)

•W zawodach międzygrupowych „Kubusie Puchatki”  kontra „Tygryski’

•Przygotowania do corocznej mini- olimpiady sportowej (przygotowania w zaprzyjaźnionej Szkole Podstawowej nr 15)

•W kwietniu nasze  przedszkolaki jak co roku będą uczestniczyć w zmaganiach sportowych podczas mini –olimpiady sportowej w Hali Sportowej  w Mysłowicach.

http://www.przedszkole15.myslowice.edu.pl/index.php/pl/nasze-sukcesy/sukcesy-przedszkolakow

•Dajemy również naszym dzieciom możliwość zapoznania się  z profesjonalnymi urządzeniami  do ćwiczeń gimnastycznych.

 

Współpracujemy  z placówkami wychowania pozaszkolnego:

•Akademia Zdrowego Przedszkolaka- to projekt społeczno-edukacyjny organizowany przez firmę Lionfitness.
Ma on celu utrwalenie wśród rodziców, dzieci oraz personelu przedszkolnego wiedzy o tym, jak zdrowo się odżywiać, jak dbać o bezpieczeństwo dzieci w domu i poza nim, jak zapobiegać chorobom oraz minimalizować ich skutki, a także jak dbać o odporność dzieci w okresie wzmożonej zapadalności na grypę i przeziębienia.

•Pierwsza pomoc przed medyczna.

Na spotkaniach organizowanych m.inn. przez Automobilklub a także podczas zajęć pokazowych dzieci uczą się jak skutecznie udzielać pomocy w razie nieszczęśliwego wypadku. Przedszkolaki bardzo chętnie biorą udzia w grach i zabawach ratowniczych. Aktywnie ćwiczą podczas szkolenia na fantomie. Duże zainteresowanie zawsze zyskuje pozycja "boczna bezpieczna".

http://www.automobilklubmyslowicki.pl/?p=2830

•Udział dzieci z Przedszkola nr 15 w innych projektach na rzecz zdrowia i higienicznego trybu życia.

http://www.przedszkole15.myslowice.edu.pl/index.php/pl/oferta-przedszkola/zajecia-dodatkowe

 

OBSZAR NR 7: ZAJĘCIA NIEZORGANIZOWANE

Zachęcamy  dzieci do podejmowania aktywności fizycznej; rozwijania pasji, zainteresowań i talentów poprzez udział w kółku tanecznym, zajęciach dodatkowych z rytmiki, gimnastyki korekcyjnej.

http://www.przedszkole15.myslowice.edu.pl/index.php/pl/oferta-przedszkola/kola-zainteresowan

OBSZAR NR 8: AKTYWNOŚĆ Z UDZIAŁEM RODZINY

Angażujemy również najbliższych członków rodziny do udziału w zajęciach ruchowych:

·        Zabawy sportowe z udziałem rodziców „Rodzina to jedna drużyna”

·       „Przedszkolaki kontra dorośli” – gra zespołowa „Dwa ognie”

·       Rozpoczęcie cyklu spotkań z rodzicami, którzy odnieśli sukces w sporcie. Spotkanie z tatą Nadii i jego trenerem (dziadkiem Milenki). Tata Nadii to bokser- zawodnik ligi światowej, trzykrotny brązowy medalista Mistrzostw Polski, wygrany pas CHAMPIONA POLSKI i CHAMPIONA EUROPY (rozmowa, prezentacja trofeum, pokaz, wspólny „trening”).

 

Przedszkole jest posiadaczem certyfikatów i dyplomów z zakresu promowania i wdrażania zachowań prozdrowotnych (sport, ruch, właściwe odżywianie itp).

http://www.przedszkole15.myslowice.edu.pl/index.php/pl/nasze-sukcesy/certyfikaty

 

Z OSTATNIEJ CHWILI !!!

W dniu dzisiejszym tj.04.04.2014 nasze Przedszkole zdobyło II miejsce w XI MINI OLIPIADZIE PRZEDSZKOLAKÓW organizowanej pod patronatem: Marszałka Województwa śląskiego i Prezydenta miasta Mysłowic

http://www.sportosporto.pl/Obrazy/04_04_14/04_04_14.htm

http://myslowice.naszemiasto.pl/artykul/galeria/olimpiada-przedszkolakow-2014-w-myslowicach-wygraly-maluchy,2224450,t,id.html#815c724b027bdd89,1,3,6

http://m-ce.pl/fotoreportaz,,807361,807360,6.html

 

Scenariusze zajęć:

1) SCENARIUSZ DO ZAJĘĆ RUCHOWYCH Z CYKLU „JA TEŻ TAK POTRAFIĘ” -  JOGA DLA MAŁYCH I DUŻYCH

MIEJSCE: Przedszkole nr 15 w Mysłowicach.
MIEJSCE REALIZACJI: sala przedszkolna.
GRUPA WIEKOWA: grupa 5- latki. Poziom pierwszy.

TEMAT: Joga w przedszkolu – Witaj wiosenko.


CELE OGÓLNE:

 - ćwiczenia koncentracji i równowagi, 

- wyrabianie świadomości własnego ciała i pewności siebie, dyscypliny i samokontroli

- pobudzenie wyobraźni.  

                                                                  
FORMY ORGANIZACJI PRACY:
- z całą grupą.


METODY PRACY:
- zabawowo-naśladowcza.


ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
- odtwarzacz CD,
- płyta CD z muzyką relaksacyjną,
- ręcznik

 

PRZEBIEG ZAJĘĆ:

Nauczycielka zwraca się do dzieci. Jestem Wiosenką i chcę się dzisiaj pobawić z wami w ciekawą grę: „Mogę być taki jak ty”. Dziś obudziłam się bardzo wcześnie i obudzę teraz Was moich przyjaciół. Razem powiemy słonku „dzień dobry” i pożyczymy porankowi wszystkiego najlepszego.

Ćwiczenie 1: „Góra”

Stojąc na nogach i opierając się rękoma płasko na ziemi staniecie się szczytem góry. Wasze pupy będą wskazywać niebo.(dzieci zostają w tej pozycji na 4 lub 5 długich głębokich oddechów) unosząc swoje pupy jako szczyty gór jeszcze wyżej. ( nauczycielka demonstruje)

Ćwiczenie 2: „Drzewo”

Wraz z moim przyjacielem krokusem możemy wspólnie stworzyć DRZEWO mój partner stoi blisko mnie, nasze ramiona i biodra dotykają się zewnętrzną nogę zginamy i opieramy na kolanie nogi wewnętrznej. Wewnętrznymi rękoma obejmujemy się za ramiona, a ręce zewnętrzne wyciągamy ponad głowę. Jak chcemy możemy się kołysać i falować. Witaj Wiosenko. ( nauczycielka z wybranym dzieckiem demonstruje)

Ćwiczenie 3: „Słoń”

Teraz obudzimy słonia. Obudź się słoniu, mogę być taki jak ty. By być słoniem jedną ręką łapię się za nos, a drugą przekładam przez okrąg stworzony przez rękę trzymającą nos. Macham trąbą w górę i w dół. Trąbię:: „Witaj Wiosenko!”. ( nauczycielka demonstruje)

Ćwiczenie 4: „Motyl”

Spójrz na trzepoczącymi skrzydłami motyla, który fruwa nad łąką. Mogę być taki jak ty motylku jeśli usiądę prosto i złączę stopy przyciągając je blisko do ciała poruszam nogami moimi skrzydłami. Motylku, motylku wzbij się w powietrze, motylku, motylku pomachaj do mnie skrzydłami na pożegnanie. Głęboko wdycham powietrze i powoli przechylam się do przodu wykonując wydech. ( nauczycielka demonstruje)

Ćwiczenie 5: „Mały wąż”

Widzę jak MAŁY WĄŻ wypełza z ziemi. Robi się coraz cieplej. Leżę na brzuchu i trzymam wyprostowane ręce za plecami. Podnoszę główkę i patrzę w niebo „Witaj słoneczko” (nauczycielka demonstruje)

Ćwiczenie 6: „Lew”

Obudziliśmy LWA króla dżungli. Siedzę na piętach kładę ręce przed sobą na podłodze. Mrużę oczy potem opieram się na rękach szeroko otwieram oczy, wystawiam język tak bardzo  jak to jest możliwe .i ryczę wydychając powietrze z głębi gardła. ( nauczycielka demonstruje)

Ćwiczenie 7: „Miś”

Zobacz kto wychodzi z lasu? MISIU mogę być taki jak ty. Pochylam się do przodu. Ręce i nogi są tak proste jak tylko to jest możliwe. Idę niezdarnym, ciężkim krokiem MISIA. Spróbuj przejść się również do tyłu. ( nauczycielka demonstruje)

Ćwiczenie 8: „Pszczoły”

Słyszę groźne bzyczenie! Misiu rozdrażniłeś pszczoły? Ukradłeś trochę miodu. Rozkładam ręce na boki na wysokości barków. Są proste od ramion aż do końcówki palców. Szybko macham moimi skrzydłami: w górę i w dół . Bzz! ( nauczycielka demonstruje)

Na zakończenie nauczycielka chwali wszystkie dzieci i proponuje w domu zachęcić do ćwiczeń rodziców.

 

2) SCENARIUSZ ZAJĘĆ DO ZABAWY RUCHOWEJ W FORMIE STRETCHINGU WG J. WILCZYŃSKIEGO.

Grupa wiekowa: 3-4 latki

Temat: Koty.

Cele: - ilustruje ruchem treść opowiadania nauczyciela,

         - uelastycznianiu mięśni i zwiększaniu ruchomości stawów.

        - delikatne hartowanie aparatu ruchu,

        - płynne, spokojne i kontynuujące rozciąganie mięsni oraz trwanie w docelowej pozycji

         ćwiczebnej w bezruchu.

Metoda odtwórcza: zabawowo-naśladowcza.

Forma pracy: z całą grupą.

Miejsce ćwiczeń: Przedszkole nr 15sala grupy kangurków

Przybory:kule z gazety, płyta CD ( muzyka spokojna).

Przebieg zabawy:

Nauczycielka ( przebrana za kota) wprowadza dzieci w nastrój zabawy. Wyobraźcie sobie, że jesteście kotami. Wiecie, że są one bardzo ruchliwymi zwierzętami. Chodzą bardzo cicho, skradając się. Mogą daleko skakać. Umieją wspinać się na drzewa. Lubią bawić się wszystkim co się porusza. Kiedy kot się przestraszy lub wtedy gdy zobaczy mysz, którą chce złapać, wtedy zatrzymuje się bez ruchu. Teraz wy będziecie kotami.

Wszystkie kotki śpią zwinięte w kłębuszek. Nagle budzą się przeciągają, wyciągając do przodu łapki, robią koci grzbiet. Wychodzą na wiosenny spacer. Spinają się na płotek i robiąc koci grzbiet przechodzą po nim. Zatrzymują się rozglądają się w prawą stronę, potem w lewą stronę i przechodzą dalej. Nagle zobaczyły małego wróbelka zatrzymują się bez ruchu i nagle skoczyły za nim. Sprytny wróbelek odfrunął, a smutne kotki wróciły do domu.  Zobaczyły koszyk z „kłębkami wełny” i zaczęły  zabawę. Toczyły, turlały, przewracały się na boki, odpychając łapkami „kłębuszek”. W końcu zmęczone koty zabawą skuliły się w kłębuszek i zasnęły.  

Na  koniec „ kot” zaprasza dzieci na szklankę mleka.

 

3) SCENARIUSZ ZAJĘĆ- TOR PRZESZKÓD Z WYKORZYSTANIEM TRASY  ROWEROWEJ

GRUPA wiekowa:    4, 5, 6 - latki

MIEJSCE:   ogród przy Przedszkolu nr 15  w Mysłowicach

PRZYBORY- pachołki, szarfy, woreczki, rowerki, hulajnogi,

 - taśma miernicza, balony, piłka, kręgle, kolorowy tunel,

  -kreda, duże gumowe piłki do skakania (żabki), ławka,

FORMA:  ruchowa

METODY:  słowna- objaśnienie sposobu wykonywania ćwiczeń

                 oglądowa- pokaz sposobu wykonywania ćwiczeń

                 czynna – wykonywanie ćwiczeń gimnastycznych

CELE:

- wzrost poziomu sprawności fizycznej

- promowanie zdrowego stylu życia w różnych formach aktywności ruchowej

- dbałość  o bezpieczeństwo podczas zabawy

- odczuwanie satysfakcji związanej z wysiłkiem fizycznym

PRZYGOTOWANIE:

Przypominamy dzieciom zasady bezpieczeństwa podczas wykonywania ćwiczeń i zadań na torze przeszkód. Wyjaśniamy przedszkolakom, że ważne jest to, by wykonać wszystkie zadania na ,,torze przeszkód”, dziś zwycięzcami zostaną ci, którzy prawidłowo wykonają  zademonstrowane ćwiczenia.  

KOLEJNOŚĆ  WYKONYWANYCH ĆWICZEŃ:

- przeskoki przez ławkę,

- kozłowanie piłki do kosza, rzut piłki do kosza i powrót z piłką na wyznaczone miejsce,

- przejście przez  kolorowy tunel,

- przejście z woreczkiem na głowie do wyznaczonego miejsca-rzut workiem w kręgle,

- przejechanie odcinka trasy rowerowej (hulajnoga, rowerek) i odprowadzenie roweru  na miejsce 

   startu,

- przeskoki na piłce (żabka) pętli trasy rowerowej,

- strącenie nadmuchanego balonu (przebicie go),

- pokonanie odcinka trasy w worku,

- rzut piłką z numerem 1-8 do odpowiedniego kubka o takim samym numerze,

        Po wykonaniu zadań na torze przeszkód, dzieci ustawiają  się w kole- dziękujemy im za wspólną  zabawę, każdy przedszkolak, który pokonał trasę otrzymuje medal -WSPANIAŁY SPORTOWIEC  PRZEdSZKOLA 15.

 

4) SCENARIUSZ ZABAW RUCHOWYCH Z WYKORZYSTANIEM CHUSTY ANIMACYJNEJ

MIEJSCE: Przedszkole nr 15 w Mysłowicach.
MIEJSCE REALIZACJI: Ogród przedszkolny.
GRUPA WIEKOWA: grupa 4-5 latki.
CELE OGÓLNE:
- rozwijanie wrażeń wzrokowych, dotykowych;
- usprawnianie ruchowe;
- rozwijanie świadomości własnego ciała, przestrzeni i działania w niej;
- kształtowanie współpracy z współćwiczącymi i umiejętności integrowania się;
- rozwijanie poczucia bezpieczeństwa;
CELE SZCZEGÓŁOWE (dziecko):
- uczy się współdziałania w grupie,
- nazywa i zna kolory,
- reaguje ruchem na zmiany tempa muzyki
- doskonali spostrzegawczość i refleks,                                                                                                                   
- umie zachować się bezpiecznie podczas zabawy, ćwiczeń.
FORMY ORGANIZACJI PRACY:
- grupowa, zespołowa.
METODY PRACY:
- słowna
- ćwiczenia praktyczne
- ćwiczenia twórcze
ZASADY OBOWIĄZUJĄCE PRZY KONSTRUOWANIU ZAJĘĆ:
- zasada wszechstronności
- zasada naprzemiennego wysiłku i rozluźnienia
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
- odtwarzacz CD,
- płyta CD z muzyką relaksacyjną i popularną
- chusta animacyjna
- piłki, krótkie liny 4-6,

PRZEBIEG ZAJĘĆ:

CZĘŚĆ WSTĘPNA:
„Balonik”
* uczestnicy trzymają chustę za uchwyty i za brzegi. Na hasło: spuszczamy powietrze z balonika wszyscy zbliżają się do środka chusty i wydają dźwięki syczenia ssssss. Następnie na głos wypowiadają słowa: Baloniku nasz malutki rośnij duży okrąglutki… jednocześnie oddalając się od środka rozciągając chustę na słowa: trach wszyscy kucają.
„Imiona”
* dzieci stoją w kole trzymając chustę. Nauczyciel wybiera dziecko, do którego chce przesłać piłkę. Wymienia swoje imię i imię dziecka do którego chce posłać piłkę, np. Ola do Pawła i poruszając odpowiednio chustą przesyła mu piłkę. Następnie piłka posyłana jest dalej. Nie może upaść na ziemię.
„Szukaj kolorów ”
* dzieci chodzą po chuście rozłożonej na trawie. Nauczyciel wydaje polecenia: kąpiemy się w niebieskiej wodzie, stoimy na żółtym piasku, stoimy na zielonej trawie, przyglądamy się czerwonym makom.

CZĘŚĆ WŁAŚCIWA:
„Kogo brakuje?”
* dzieci stoją w kręgu z zamkniętymi oczami, trzymając chustę na wysokości pasa. Prowadzący wybiera osobę (może być ich więcej) wchodzi pod chustę. Następnie wszyscy otwierają oczy i zgadują, kto jest pod chustą
„Sztorm”
* na chustę wrzucamy lekkie przedmioty np. piłeczki. Podczas wachlowania nie mogą one spaść z chusty.
„Kolorowa karuzela”
* uczestnicy zabawy stoją w kole, trzymając chustę. W środku chusty jest umieszczony pachołek ze strzałką. Prowadzący włącza melodię, a grupa porusza się rytmicznie jak karuzela. Kiedy ucichnie muzyka, wszyscy stają nieruchomo. Umieszczona strzałka na pachołku wskaże osobę, która ma wykonać zadanie (bądź zadanie wykonują wszystkie osoby, trzymające ten kolor)
„Zamiana miejsc”
* wszyscy stoją w kręgu trzymając chustę na wysokości pasa. Prowadzący podaje nazwę koloru, a osoby trzymające ten kolor, zamieniają się miejscami, przechodząc pod chustą. Dla urozmaicenia, utrudnienia prowadzący może wymienić więcej niż jeden kolor.
„Kopnij piłkę”
* uczestnicy stoją, trzymając napiętą chustę, pod którą znajduje się piłka. Jedna osoba kopie piłkę, a inna, na wyczucie, przyjmuje ją i podaje do następnej. Piłka powinna toczyć się po ziemi.
„Piłka w górę – strzelanie”
* uczestnicy trzymają chustę za uchwyty. Na jej środku leży piłka. Powoli, równocześnie wszyscy podnoszą chustę do góry, po czym energicznie opuszczają ją, piłka została wystrzelona w górę

CZĘŚĆ KOŃCOWA:
„Kolorowe niebo”
* jedna osoba kuca pod chustą na trawie. Pozostali uczestnicy zabawy trzymają chustę za brzeg i poruszając nią robią fale, najpierw powoli, a potem coraz szybciej. Po chwili następuje zmiana, kuca inne dziecko.
„Jadowita węże”
* na chuście umieszczamy 4-6 krótkich lin. Dzieci potrząsają chustą tak, aby lina dotknęła dzieci po drugiej stronie chusty – ukąszenie węża.
„Tarcza strzelecka”
* rozłożoną chustę kładziemy na trawie. Jest ona tarczą strzelecką, na której poszczególne kolory oznaczają określoną liczbę punktów np.:
- czerwony – 8 pkt.
- zielony – 6 pkt.
- niebieski – 4 pkt.
- żółty – 2 pkt.
Uczestnicy rzucają woreczkami w kierunku chusty – po 2 woreczki dla każdego uczestnika. Liczenie punktów.

Na koniec zajęć - rozdanie nagród w postaci naklejek.

 

 
Copyright © 2013. Przedszkole nr 15 w Mysłowicach Rights Reserved.