Z dumą informujemy, iż został nam przyznany przez Ministra Edukacji Narodowej tytuł "Przedszkole w Ruchu"
REALIZACJA OGÓLNOPOLSKIEJ AKCJI MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ „ĆWICZYĆ KAŻDY MOŻE” organizowanej w ramach ROKU SZKOŁY W RUCHU
RUCH W PRZEDSZKOLU NR 15
OBSZAR NR 1: WYCHOWANIE FIZYCZNE – ZAJĘCIA EDUKACYJNE
W Przedszkolu nr 15 organizujemy zajęcia i zabawy ruchowe z wykorzystaniem ciekawych metod: metoda opowieści ruchowej J. C. Thulina, metoda gimnastyki twórczej(ekspresyjnej) R. Labana, metoda ruchowo-muzyczno –słowna wg. K. Orffa, metoda gimnastyki rytmicznej A.M. Kniessów, metoda ruchu rozwijającego wg. Weroniki Sherborne
http://www.przedszkole15.myslowice.edu.pl/index.php/pl/oferta-przedszkola/programy
Ponadto wprowadziliśmy nowe sposoby rozbudzania aktywności ruchowej dzieci w cyklu zajęć pod hasłem „ Ja też tak potrafię” wprowadzając aerobik, jogę i stretching wg. J. Wilczyńskiego.
AEROBIK.Stosując tą metodę dzieci wykonują ćwiczenia w takt muzyki najczęściej szybkiej i rytmicznej puszczanej z magnetofonu. Dzieci naśladują ruchy nauczycielki .
JOGA.Stosując tą metodę dzieci rozluźniają mięśnie i ciało , relaksują się. Zajęcia z jogi uspakajają nerwowe i spięte dziecko, ożywiają dziecko zmęczone i znużone, koncentrują je. Wymagają one powolnych ruchów i bardzo dużej koncentracji uwagi.
STRETCHING. Metoda ta polega na uelastycznianiu mięśni i zwiększaniu ruchomości stawów. Stosując tą metodę posługujemy się metodami opowieści ruchowej i zabawowo- naśladowczą.
Przedszkolaki mają możliwość codziennie przebywać na powietrzu niezależnie od aury. „Nie daj się pogodzie – hartowanie” pod tym hasłem chcemy przekonać nie tylko dzieci, ale również rodziców do codziennego korzystania z pobytu na powietrzu.
Dzieci w wieku przedszkolnym posiadają ogromną potrzebę aktywności ruchowej – często same jednak chcą sobie organizować zabawy ruchowe wg własnej inicjatywy – dajemy im taką możliwość, dbając jedynie o ich bezpieczeństwo i zapewniając odpowiednia bazę (urządzenia,przyrządy)
OBSZAR NR 3: EDUKACJA ZDROWOTNA
W naszym przedszkolu dzieci rozumieją jak duże znaczenie w ich życiu ma aktywność ruchowa i są do tej aktywności zachęcane i wdrażane. Organizujemy zabawy z przyrządami,gry i zabawy zespołowe np. hokej na trawie, piłka nożna, gry z elementami rywalizacji, zabawy na mini –trasie rowerkowej, pokonywanie toru przeszkód, zabawy na urządzeniach ogrodowych oraz zabawy spontaniczne wynikające ze wzmożonej w tym wieku aktywności dzieci.
OBSZAR NR 4: KWALIFIKACJE I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
Nauczycielki z Przedszkola nr 15 uczestniczyły w następujących szkoleniach, warsztatach czy kursach doskonalących o tematyce ruchowej i prozdrowotnej:
· „Elementy hatha jogi w codziennej aktywności dziecka przedszkolnego”- warsztaty
· „Kształtowanie prawidłowych nawyków zdrowotno- żywieniowych dzieci w wieku przedszkolnym” - szkolenie
· „Ekspresja muzyczno – ruchowa dzieci. Wykorzystanie metody aktywnego słuchania muzyki wg Batii Strauss”- warsztaty metodyczne
· „Folkowa zabawa- formy polskich tańców ludowych” – warsztaty
· „Zajęcia umuzykalniające z elementami rytmiki w przedszkolu nauczaniu wczesnoszkolnym” – kurs doskonalący
RUCH POZA PRZEDSZKOLEM
OBSZAR NR 6: ZAJĘCIA ZORGANIZOWANE
Przedszkole promuje zdrowy styl życia poprzez właściwy sposób odżywiania , odpowiednie zachowania prozdrowotne i aktywność fizyczną.
Dzieci uczestniczą w zorganizowanych zajęciach sportowych opartych na „zdrowej” rywalizacji i współzawodnictwie:
•W zawodach zorganizowane przez przedszkole „ Przedszkolaki kontra Pierwszaki” (współpraca z SP-15, która jest szkołą rejonowa dla większości naszych przedszkolaków)
•W zawodach międzygrupowych „Kubusie Puchatki” kontra „Tygryski’
•Przygotowania do corocznej mini- olimpiady sportowej (przygotowania w zaprzyjaźnionej Szkole Podstawowej nr 15)
•W kwietniu nasze przedszkolaki jak co roku będą uczestniczyć w zmaganiach sportowych podczas mini –olimpiady sportowej w Hali Sportowej w Mysłowicach.
http://www.przedszkole15.myslowice.edu.pl/index.php/pl/nasze-sukcesy/sukcesy-przedszkolakow
•Dajemy również naszym dzieciom możliwość zapoznania się z profesjonalnymi urządzeniami do ćwiczeń gimnastycznych.
Współpracujemy z placówkami wychowania pozaszkolnego:
•Akademia Zdrowego Przedszkolaka- to projekt społeczno-edukacyjny organizowany przez firmę Lionfitness.
Ma on celu utrwalenie wśród rodziców, dzieci oraz personelu przedszkolnego wiedzy o tym, jak zdrowo się odżywiać, jak dbać o bezpieczeństwo dzieci w domu i poza nim, jak zapobiegać chorobom oraz minimalizować ich skutki, a także jak dbać o odporność dzieci w okresie wzmożonej zapadalności na grypę i przeziębienia.
•Pierwsza pomoc przed medyczna.
Na spotkaniach organizowanych m.inn. przez Automobilklub a także podczas zajęć pokazowych dzieci uczą się jak skutecznie udzielać pomocy w razie nieszczęśliwego wypadku. Przedszkolaki bardzo chętnie biorą udzia w grach i zabawach ratowniczych. Aktywnie ćwiczą podczas szkolenia na fantomie. Duże zainteresowanie zawsze zyskuje pozycja "boczna bezpieczna".
http://www.automobilklubmyslowicki.pl/?p=2830
•Udział dzieci z Przedszkola nr 15 w innych projektach na rzecz zdrowia i higienicznego trybu życia.
http://www.przedszkole15.myslowice.edu.pl/index.php/pl/oferta-przedszkola/zajecia-dodatkowe
OBSZAR NR 7: ZAJĘCIA NIEZORGANIZOWANE
Zachęcamy dzieci do podejmowania aktywności fizycznej; rozwijania pasji, zainteresowań i talentów poprzez udział w kółku tanecznym, zajęciach dodatkowych z rytmiki, gimnastyki korekcyjnej.
http://www.przedszkole15.myslowice.edu.pl/index.php/pl/oferta-przedszkola/kola-zainteresowan
OBSZAR NR 8: AKTYWNOŚĆ Z UDZIAŁEM RODZINY
Angażujemy również najbliższych członków rodziny do udziału w zajęciach ruchowych:
· Zabawy sportowe z udziałem rodziców „Rodzina to jedna drużyna”
· „Przedszkolaki kontra dorośli” – gra zespołowa „Dwa ognie”
· Rozpoczęcie cyklu spotkań z rodzicami, którzy odnieśli sukces w sporcie. Spotkanie z tatą Nadii i jego trenerem (dziadkiem Milenki). Tata Nadii to bokser- zawodnik ligi światowej, trzykrotny brązowy medalista Mistrzostw Polski, wygrany pas CHAMPIONA POLSKI i CHAMPIONA EUROPY (rozmowa, prezentacja trofeum, pokaz, wspólny „trening”).
Przedszkole jest posiadaczem certyfikatów i dyplomów z zakresu promowania i wdrażania zachowań prozdrowotnych (sport, ruch, właściwe odżywianie itp).
http://www.przedszkole15.myslowice.edu.pl/index.php/pl/nasze-sukcesy/certyfikaty
Z OSTATNIEJ CHWILI !!!
W dniu dzisiejszym tj.04.04.2014 nasze Przedszkole zdobyło II miejsce w XI MINI OLIPIADZIE PRZEDSZKOLAKÓW organizowanej pod patronatem: Marszałka Województwa śląskiego i Prezydenta miasta Mysłowic
http://www.sportosporto.pl/Obrazy/04_04_14/04_04_14.htm
http://m-ce.pl/fotoreportaz,,807361,807360,6.html
Scenariusze zajęć:
1) SCENARIUSZ DO ZAJĘĆ RUCHOWYCH Z CYKLU „JA TEŻ TAK POTRAFIĘ” - JOGA DLA MAŁYCH I DUŻYCH
MIEJSCE: Przedszkole nr 15 w Mysłowicach.
MIEJSCE REALIZACJI: sala przedszkolna.
GRUPA WIEKOWA: grupa 5- latki. Poziom pierwszy.
TEMAT: Joga w przedszkolu – Witaj wiosenko.
CELE OGÓLNE:
- ćwiczenia koncentracji i równowagi,
- wyrabianie świadomości własnego ciała i pewności siebie, dyscypliny i samokontroli
- pobudzenie wyobraźni.
FORMY ORGANIZACJI PRACY:
- z całą grupą.
METODY PRACY:
- zabawowo-naśladowcza.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
- odtwarzacz CD,
- płyta CD z muzyką relaksacyjną,
- ręcznik
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
Nauczycielka zwraca się do dzieci. Jestem Wiosenką i chcę się dzisiaj pobawić z wami w ciekawą grę: „Mogę być taki jak ty”. Dziś obudziłam się bardzo wcześnie i obudzę teraz Was moich przyjaciół. Razem powiemy słonku „dzień dobry” i pożyczymy porankowi wszystkiego najlepszego.
Ćwiczenie 1: „Góra”
Stojąc na nogach i opierając się rękoma płasko na ziemi staniecie się szczytem góry. Wasze pupy będą wskazywać niebo.(dzieci zostają w tej pozycji na 4 lub 5 długich głębokich oddechów) unosząc swoje pupy jako szczyty gór jeszcze wyżej. ( nauczycielka demonstruje)
Ćwiczenie 2: „Drzewo”
Wraz z moim przyjacielem krokusem możemy wspólnie stworzyć DRZEWO mój partner stoi blisko mnie, nasze ramiona i biodra dotykają się zewnętrzną nogę zginamy i opieramy na kolanie nogi wewnętrznej. Wewnętrznymi rękoma obejmujemy się za ramiona, a ręce zewnętrzne wyciągamy ponad głowę. Jak chcemy możemy się kołysać i falować. Witaj Wiosenko. ( nauczycielka z wybranym dzieckiem demonstruje)
Ćwiczenie 3: „Słoń”
Teraz obudzimy słonia. Obudź się słoniu, mogę być taki jak ty. By być słoniem jedną ręką łapię się za nos, a drugą przekładam przez okrąg stworzony przez rękę trzymającą nos. Macham trąbą w górę i w dół. Trąbię:: „Witaj Wiosenko!”. ( nauczycielka demonstruje)
Ćwiczenie 4: „Motyl”
Spójrz na trzepoczącymi skrzydłami motyla, który fruwa nad łąką. Mogę być taki jak ty motylku jeśli usiądę prosto i złączę stopy przyciągając je blisko do ciała poruszam nogami moimi skrzydłami. Motylku, motylku wzbij się w powietrze, motylku, motylku pomachaj do mnie skrzydłami na pożegnanie. Głęboko wdycham powietrze i powoli przechylam się do przodu wykonując wydech. ( nauczycielka demonstruje)
Ćwiczenie 5: „Mały wąż”
Widzę jak MAŁY WĄŻ wypełza z ziemi. Robi się coraz cieplej. Leżę na brzuchu i trzymam wyprostowane ręce za plecami. Podnoszę główkę i patrzę w niebo „Witaj słoneczko” (nauczycielka demonstruje)
Ćwiczenie 6: „Lew”
Obudziliśmy LWA króla dżungli. Siedzę na piętach kładę ręce przed sobą na podłodze. Mrużę oczy potem opieram się na rękach szeroko otwieram oczy, wystawiam język tak bardzo jak to jest możliwe .i ryczę wydychając powietrze z głębi gardła. ( nauczycielka demonstruje)
Ćwiczenie 7: „Miś”
Zobacz kto wychodzi z lasu? MISIU mogę być taki jak ty. Pochylam się do przodu. Ręce i nogi są tak proste jak tylko to jest możliwe. Idę niezdarnym, ciężkim krokiem MISIA. Spróbuj przejść się również do tyłu. ( nauczycielka demonstruje)
Ćwiczenie 8: „Pszczoły”
Słyszę groźne bzyczenie! Misiu rozdrażniłeś pszczoły? Ukradłeś trochę miodu. Rozkładam ręce na boki na wysokości barków. Są proste od ramion aż do końcówki palców. Szybko macham moimi skrzydłami: w górę i w dół . Bzz! ( nauczycielka demonstruje)
Na zakończenie nauczycielka chwali wszystkie dzieci i proponuje w domu zachęcić do ćwiczeń rodziców.
2) SCENARIUSZ ZAJĘĆ DO ZABAWY RUCHOWEJ W FORMIE STRETCHINGU WG J. WILCZYŃSKIEGO.
Grupa wiekowa: 3-4 latki
Temat: Koty.
Cele: - ilustruje ruchem treść opowiadania nauczyciela,
- uelastycznianiu mięśni i zwiększaniu ruchomości stawów.
- delikatne hartowanie aparatu ruchu,
- płynne, spokojne i kontynuujące rozciąganie mięsni oraz trwanie w docelowej pozycji
ćwiczebnej w bezruchu.
Metoda odtwórcza: zabawowo-naśladowcza.
Forma pracy: z całą grupą.
Miejsce ćwiczeń: Przedszkole nr 15- sala grupy kangurków
Przybory:kule z gazety, płyta CD ( muzyka spokojna).
Przebieg zabawy:
Nauczycielka ( przebrana za kota) wprowadza dzieci w nastrój zabawy. Wyobraźcie sobie, że jesteście kotami. Wiecie, że są one bardzo ruchliwymi zwierzętami. Chodzą bardzo cicho, skradając się. Mogą daleko skakać. Umieją wspinać się na drzewa. Lubią bawić się wszystkim co się porusza. Kiedy kot się przestraszy lub wtedy gdy zobaczy mysz, którą chce złapać, wtedy zatrzymuje się bez ruchu. Teraz wy będziecie kotami.
Wszystkie kotki śpią zwinięte w kłębuszek. Nagle budzą się przeciągają, wyciągając do przodu łapki, robią koci grzbiet. Wychodzą na wiosenny spacer. Spinają się na płotek i robiąc koci grzbiet przechodzą po nim. Zatrzymują się rozglądają się w prawą stronę, potem w lewą stronę i przechodzą dalej. Nagle zobaczyły małego wróbelka zatrzymują się bez ruchu i nagle skoczyły za nim. Sprytny wróbelek odfrunął, a smutne kotki wróciły do domu. Zobaczyły koszyk z „kłębkami wełny” i zaczęły zabawę. Toczyły, turlały, przewracały się na boki, odpychając łapkami „kłębuszek”. W końcu zmęczone koty zabawą skuliły się w kłębuszek i zasnęły.
Na koniec „ kot” zaprasza dzieci na szklankę mleka.
3) SCENARIUSZ ZAJĘĆ- TOR PRZESZKÓD Z WYKORZYSTANIEM TRASY ROWEROWEJ
GRUPA wiekowa: 4, 5, 6 - latki
MIEJSCE: ogród przy Przedszkolu nr 15 w Mysłowicach
PRZYBORY- pachołki, szarfy, woreczki, rowerki, hulajnogi,
- taśma miernicza, balony, piłka, kręgle, kolorowy tunel,
-kreda, duże gumowe piłki do skakania (żabki), ławka,
FORMA: ruchowa
METODY: słowna- objaśnienie sposobu wykonywania ćwiczeń
oglądowa- pokaz sposobu wykonywania ćwiczeń
czynna – wykonywanie ćwiczeń gimnastycznych
CELE:
- wzrost poziomu sprawności fizycznej
- promowanie zdrowego stylu życia w różnych formach aktywności ruchowej
- dbałość o bezpieczeństwo podczas zabawy
- odczuwanie satysfakcji związanej z wysiłkiem fizycznym
PRZYGOTOWANIE:
Przypominamy dzieciom zasady bezpieczeństwa podczas wykonywania ćwiczeń i zadań na torze przeszkód. Wyjaśniamy przedszkolakom, że ważne jest to, by wykonać wszystkie zadania na ,,torze przeszkód”, dziś zwycięzcami zostaną ci, którzy prawidłowo wykonają zademonstrowane ćwiczenia.
KOLEJNOŚĆ WYKONYWANYCH ĆWICZEŃ:
- przeskoki przez ławkę,
- kozłowanie piłki do kosza, rzut piłki do kosza i powrót z piłką na wyznaczone miejsce,
- przejście przez kolorowy tunel,
- przejście z woreczkiem na głowie do wyznaczonego miejsca-rzut workiem w kręgle,
- przejechanie odcinka trasy rowerowej (hulajnoga, rowerek) i odprowadzenie roweru na miejsce
startu,
- przeskoki na piłce (żabka) pętli trasy rowerowej,
- strącenie nadmuchanego balonu (przebicie go),
- pokonanie odcinka trasy w worku,
- rzut piłką z numerem 1-8 do odpowiedniego kubka o takim samym numerze,
Po wykonaniu zadań na torze przeszkód, dzieci ustawiają się w kole- dziękujemy im za wspólną zabawę, każdy przedszkolak, który pokonał trasę otrzymuje medal -WSPANIAŁY SPORTOWIEC PRZEdSZKOLA 15.
4) SCENARIUSZ ZABAW RUCHOWYCH Z WYKORZYSTANIEM CHUSTY ANIMACYJNEJ
MIEJSCE: Przedszkole nr 15 w Mysłowicach.
MIEJSCE REALIZACJI: Ogród przedszkolny.
GRUPA WIEKOWA: grupa 4-5 latki.
CELE OGÓLNE:
- rozwijanie wrażeń wzrokowych, dotykowych;
- usprawnianie ruchowe;
- rozwijanie świadomości własnego ciała, przestrzeni i działania w niej;
- kształtowanie współpracy z współćwiczącymi i umiejętności integrowania się;
- rozwijanie poczucia bezpieczeństwa;
CELE SZCZEGÓŁOWE (dziecko):
- uczy się współdziałania w grupie,
- nazywa i zna kolory,
- reaguje ruchem na zmiany tempa muzyki
- doskonali spostrzegawczość i refleks,
- umie zachować się bezpiecznie podczas zabawy, ćwiczeń.
FORMY ORGANIZACJI PRACY:
- grupowa, zespołowa.
METODY PRACY:
- słowna
- ćwiczenia praktyczne
- ćwiczenia twórcze
ZASADY OBOWIĄZUJĄCE PRZY KONSTRUOWANIU ZAJĘĆ:
- zasada wszechstronności
- zasada naprzemiennego wysiłku i rozluźnienia
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
- odtwarzacz CD,
- płyta CD z muzyką relaksacyjną i popularną
- chusta animacyjna
- piłki, krótkie liny 4-6,
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
CZĘŚĆ WSTĘPNA:
„Balonik”
* uczestnicy trzymają chustę za uchwyty i za brzegi. Na hasło: spuszczamy powietrze z balonika wszyscy zbliżają się do środka chusty i wydają dźwięki syczenia ssssss. Następnie na głos wypowiadają słowa: Baloniku nasz malutki rośnij duży okrąglutki… jednocześnie oddalając się od środka rozciągając chustę na słowa: trach wszyscy kucają.
„Imiona”
* dzieci stoją w kole trzymając chustę. Nauczyciel wybiera dziecko, do którego chce przesłać piłkę. Wymienia swoje imię i imię dziecka do którego chce posłać piłkę, np. Ola do Pawła i poruszając odpowiednio chustą przesyła mu piłkę. Następnie piłka posyłana jest dalej. Nie może upaść na ziemię.
„Szukaj kolorów ”
* dzieci chodzą po chuście rozłożonej na trawie. Nauczyciel wydaje polecenia: kąpiemy się w niebieskiej wodzie, stoimy na żółtym piasku, stoimy na zielonej trawie, przyglądamy się czerwonym makom.
CZĘŚĆ WŁAŚCIWA:
„Kogo brakuje?”
* dzieci stoją w kręgu z zamkniętymi oczami, trzymając chustę na wysokości pasa. Prowadzący wybiera osobę (może być ich więcej) wchodzi pod chustę. Następnie wszyscy otwierają oczy i zgadują, kto jest pod chustą
„Sztorm”
* na chustę wrzucamy lekkie przedmioty np. piłeczki. Podczas wachlowania nie mogą one spaść z chusty.
„Kolorowa karuzela”
* uczestnicy zabawy stoją w kole, trzymając chustę. W środku chusty jest umieszczony pachołek ze strzałką. Prowadzący włącza melodię, a grupa porusza się rytmicznie jak karuzela. Kiedy ucichnie muzyka, wszyscy stają nieruchomo. Umieszczona strzałka na pachołku wskaże osobę, która ma wykonać zadanie (bądź zadanie wykonują wszystkie osoby, trzymające ten kolor)
„Zamiana miejsc”
* wszyscy stoją w kręgu trzymając chustę na wysokości pasa. Prowadzący podaje nazwę koloru, a osoby trzymające ten kolor, zamieniają się miejscami, przechodząc pod chustą. Dla urozmaicenia, utrudnienia prowadzący może wymienić więcej niż jeden kolor.
„Kopnij piłkę”
* uczestnicy stoją, trzymając napiętą chustę, pod którą znajduje się piłka. Jedna osoba kopie piłkę, a inna, na wyczucie, przyjmuje ją i podaje do następnej. Piłka powinna toczyć się po ziemi.
„Piłka w górę – strzelanie”
* uczestnicy trzymają chustę za uchwyty. Na jej środku leży piłka. Powoli, równocześnie wszyscy podnoszą chustę do góry, po czym energicznie opuszczają ją, piłka została wystrzelona w górę
CZĘŚĆ KOŃCOWA:
„Kolorowe niebo”
* jedna osoba kuca pod chustą na trawie. Pozostali uczestnicy zabawy trzymają chustę za brzeg i poruszając nią robią fale, najpierw powoli, a potem coraz szybciej. Po chwili następuje zmiana, kuca inne dziecko.
„Jadowita węże”
* na chuście umieszczamy 4-6 krótkich lin. Dzieci potrząsają chustą tak, aby lina dotknęła dzieci po drugiej stronie chusty – ukąszenie węża.
„Tarcza strzelecka”
* rozłożoną chustę kładziemy na trawie. Jest ona tarczą strzelecką, na której poszczególne kolory oznaczają określoną liczbę punktów np.:
- czerwony – 8 pkt.
- zielony – 6 pkt.
- niebieski – 4 pkt.
- żółty – 2 pkt.
Uczestnicy rzucają woreczkami w kierunku chusty – po 2 woreczki dla każdego uczestnika. Liczenie punktów.
Na koniec zajęć - rozdanie nagród w postaci naklejek.